Mak Tipu

flowers, rose, and pink image

Assalamualaikum hamba Allah swt yang masih diberi kesempatan untuk bernafas pada hari ini. I'm here just to tell you a true story about maself and I hope this could be guide for others 'cause it works on me. 

When I was like 4 to 6 years old , whenever we went to the mall , hypermarkets  I used to ask my father for toys , teddy bears , chocolate things all kids want. So masa tu , my family tak berduit , tapi takdelah sampai makan takde but semua benda kena jimatlar kan. Bila aku minta teddy bear mak tak pernah kata tak boleh , tapi mak akan tengok je dan muka dia memang sedihlah. Ayah tak pernah cakap apa. Aku akan letak teddy bear tu dalam troli , tapi bila sampai rumah takde , HAHAHAHAHA. Bila aku meregek keluarlar skrip mak ,

" Astaghfirullah , mak lupa nak bayar tadi kot , tak perasan "

And I believed her. Several times she did the same thing and I still believed. HAHAHA.
Until , when I had enough.

" Mak tipu. Mak tipu. Mak memang tak nak beli! "

And she said,

" Adik janganlar marah. Mak bukan tak nak beli. Tapi Mak dan Ayah takde duit. Kita kena jimat dik. "

Ayah diam. Since that , aku tak pernah minta benda-benda macam tu. I grew up with prinsip Ayah , kalau pergi supermarket , boleh beli apa-apa tak lebih dari dua ringgit. Sometime I exceed to three ringgit. Kadang tak beli langsung. 

Kat sekolah , kawan -kawan biasalah cerita pasal itu lar , ini lar , set barbie , set play doh things I dont have ,HAHAHAHA. But it doesn't affect me.

Nowdays , bila aku pergi supermarket selalu nampak budak kecik meraung raung kat atas lantai minta itu ini mak bapak tak nak belikan. Kadang - kadang aku nak je cakap kat parents tu , just tell him the truth , he deserve to know what type of family he 's having. Kejujuran membentuk diri sendiri dan orang lain. Yeah , its hurt to know that you're not like others but at least you realize who you are , how should you behave. Allah susun kehidupan manusia berbeza - beza and there are always reasons for it.

Sampai sekarang even nak beli baju raya , aku cari baju bawah tujuh puluh ringgit itupun yang paling murah zaman sekarang. But my parents tak henti henti hulurkan kat aku baju yang harga ratus ratus. I refused , 'cause I'm fine with who I am from the start.

Kalaular mak tau apa yang dia cakap tu effect sampai sekarang , mesti dia gelak.

Comments